هیلاری کلینتون، افزایش فشار بر تهران
برگردان از فرامرز دادرس برگردان از فرامرز دادرس

فلورانتین کولومپ، فرستاده ویژه فیگارو به نیویورک

خانم هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته چهارشنبه 15 ژوئیه 2009 اعلام کرد که« دریچه خوشبینی» برای گفتگو با آمریکا « تا ابد باز نخواهد ماند». وی افزود که دست های ما بسوی ایران باز است « ما آماده گفتگو با ایران هستیم، ولی زمان عمل فرا رسیده است».

هشدار خانم کلینتون به جمهوری اسلامی، یک روز پیش از سفر آسیایی او، در گفتگوبا رسانه ها انجام شد. هفته پیش باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا،  تا ماه سپتامبر و بازگشایی مجمع عمومی سازمان ملل به ایران زمان داد تا خود را برای مذاکرات جدی درباره برنامه های اتمی اش آماده کند. بنظر کشور های غربی، جمهوری اسلامی در پی اتلاف وقت، برای ساختن یک بمب اتمی می باشد!. 

«ما در دفاع از خود درنگ نخواهیم کرد»

پس از سرکوب « بیرحمانه و غیر پذیرفتنی » تظاهرات مردم در ایران، بنظر خانم کلینتون « دولت اوباما، گفتگو ها را  دنبال خواهد کرد». منتقدان سیاست های آمریکا ، این روش را بی اثر خوانده و آن را « ناتوانی»،« ساده اندیشی» و حتی« گونه ای  پذیرش» برنامه های جمهوری اسلامی از سوی آمریکا می دانند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به منتقدان یادآور شد که « انزوا» ی جمهوری اسلامی از سوی دولت بوش نتوانست جلوی پیشرفت برنامه های اتمی ایران را بگیرد. کلینتون گفت: « نه رئیس جمهور و نه من ، دریک سراب واهی بسر نمی بریم، و امیدوار نیستیم که گفتگو ها یمان به نتیجه برسد، هدف از این گفتگو ها با ایران، دادن گزینه ای به رهبران ایران برای بازگشت مسئولانه به جامعه جهانی می باشد».

خانم کلینتون گفت، گفتگو با دشمن آمریکا، نباید از جایگاه ناتوانی دیده شود.« ما در دفاع از خود و دوستانمان درنگ نخواهیم کرد، و اگر لازم شود و چاره ای نباشد، قویترین اسلحه در جهان را بکار خواهیم برد. این یک تهدید نیست، پیمانی است از سوی مردم آمریکا».

24 تیرماه، برابر 16 ژوئیه 2009


July 16th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی